تقاضا برای دینار عراق در ماه جاری از هر زمان دیگری بالاتر رفته است؛ چرا که بانک مرکزی اعلام کرده امسال به جای دلار، دینار عراق را به‌عنوان ارز مسافرتی به سفر اربعین تخصیص داده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت نیوز نوشت: سفرهای اربعین آغاز شده و متقاضیان خرید ارز برای این سفر می‌توانند تا چهاردهم شهریور برای دریافت دینار دولتی اقدام کنند. باید اشاره داشت که امسال بانک مرکزی برای سفر اربعین به جای دلار، دینار عراق را به متقاضیان تخصیص داده است.
 
ارز مسافرتی اربعین به عنوان کمک‌هزینه و با هدف تسهیل و ترویج سفر به عراق برای مراسم اربعین تخصیص داده می‌شود. در سال‌های گذشته این ارز عموما در قالب دلار آمریکا تخصیص داده می‌شد اما امسال به دلیل کمبود منابع دلاری کشور از یک سو و تلاش بانک مرکزی برای کنترل معاملات و قیمت دلار، دینار عراق را به این سفر اختصاص داده است.
 
برای دریافت این ارز، سرپرستان خانوار با استفاده از مدارک هویتی خود و اعضای خانواده می‌توانند نسبت به خرید دینار اربعین اقدام کنند. فروش دینار همچنین به زائران بالای پنج سال، حداکثر به مبلغ 200 هزار دینار عراق به هر زائر به نرخ فروش اسکناس ETS، که معادل ریالی آن حدود 62 تا 65 میلیون ریال است، صورت می‌گیرد.
 
باید اشاره داست که خرید دینار اربعین، محدودیتی در خرید سهمیه ارز مسافرتی سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند. گفتنی است بر اساس اعلام قبلی بانک مرکزی، فروش دینار اربعین تنها به زائرانی انجام می‌شود که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و مجوز خرید ارز را هم دارند.
 
بانک مرکزی امروز قیمت صد دینار عراق را 320 تومان اعلام کرده است. با این حال صد دینار عراق در بازار آزاد اکنون 374 تومان خرید و 375 تومان فروخته می‌شود.
 
طبق اعلام بانک مرکزی متقاضیان می‌توانند برای گرفتن دینار اربعین به شعب منتخب بانک تجارت، ملی ایران، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک مراجعه کنند.

لینک کوتاه
قیمت دینار عراق بازار آزاد بانک ها دینار اربعین

اخبار مرتبط